Sidste år var der mange, der ikke mødtes med deres familie i juletiden på grund af corona-situationen i Danmark.
Nu kan vi mødes igen, og netop mødet mellem mennesker op til jul er derfor i centrum på årets julemærker.
Mærkerne har fået titlen ‘Hjem til jul’. Arket viser et træskib, der ligger til kaj, hvorfra folk vender hjem til deres familier og venner med hænderne fulde af pakker og juletræer. Det er en hyldest til det særlige fællesskab, som opstår i juletiden.
– Sammen med Julemærkefonden blev vi enige om at bygge arkets fortælling op om det, vi alle havde gået og savnet i corona-tiden, nemlig at gense alle vores kære. At tegne det historiske har altid talt særligt stærkt til mig. Derfor var det nærliggende at placere handlingen i en havneby fra et tidspunkt i 1800-tallet, og hvad er mere julet end netop de gamle dage, fortæller Peter Bay Alexandersen, der er kunstneren bag julemærkerne.
Erfaren illustrator
Peter Bay Alexandersen er 66 år og har arbejdet som illustrator siden 1975. Han har lavet tegninger til mere end 200 forskellige bøger. Han har også selv skrevet to bøger. Èn af dem modtog han i 2016 Blixen-prisen for som ‘Årets Illustrator’.
– Jeg elskede julen som barn og ikke mindst den visuelle pragt, der fulgte med. Deriblandt Julemærkerne, som jeg år efter år omhyggeligt samlede i et album. De var tegnet af dygtige illustratorer som for eksempel Ib Spang Olsen og Bjørn Wiinblad. Derfor er det med stor glæde, at jeg har tegnet årets Julemærke, og jeg kan ikke komme i tanke om en sag, jeg hellere ville arbejde for end netop Julemærkehjemmene, siger han.
Salget af julemærker falder
Indtægterne fra salget af julemærkerne går til at drive de fem danske Julemærkehjem, hvor cirka 1.000 børn hvert år får hjælp til at tackle problemer med mobning, overvægt og lavt selvværd.
– Vi hjælper børn, så de igen får mod på livet. Det er vores mål at hjælpe børnene til at se og mærke, at de alle har værdi for fællesskabet. Når børnene er på Julemærkehjemmene, udvikler de sig, for de bliver set og anerkendt for at være dem, de er, og de oplever sammenhold, støtte, omsorg og tryghed, siger Søren Ravn Jensen, der er direktør i Julemærkefonden.
Tidligere kunne salget af julemærkerne alene finansiere driften, men i takt med at der sendes færre fysiske julekort, daler indtægterne også.
– Salget af Julemærket bidrager fortsat til vores hjælpearbejde. Men i dag udgør det kun lidt under 10 % af vores samlede indtægter. Vi er derfor helt afhængig af støtte fra private, virksomheder og fonde. Heldigvis møder vi stor opbakning til vores arbejde. Der er rigtig mange, som gerne vil bidrage til at hjælpe børnene – ikke kun til jul, men året rundt, siger Søren Ravn Jensen.