Næsten en million danskere er hver aften taget med Pyrus på opdagelse i eventyrernes verden på TV 2. Det er næsten dobbelt så mange, end som fulgte Cecilie og Huberts farefulde jagt efter ‘Absalons Hemmelighed’ på DR 1.
Dermed gav den ti år gamle Pyrus-julekalender baghjul til den nyere og mere moderne julekalender hos DR.
Pyrus hitter
TV 2 har altid ligget højere end DR 1, når det gjaldt seertallene til de to kanalers traditionsrige julekalendere. Det har især skyldtes, at TV 2 tidligere var den eneste af de to kanaler, der sendte julekalenderen i primetime.
Sidste år lykkedes det dog for DR 1 at slå TV 2 på seertallene. ‘Pagten’ blev i gennemsnit fulgt af 100.000 flere seere end ‘Jesus og Josefine’. Men i år er TV 2 kravlet tilbage i førertrøjen.
970.000 seere fulgte hver aften med i ‘Pyrus i Alletiders Eventyr’ på TV 2. Dermed samler Pyrus en del flere seere end sidste års genudsendelse af ‘Jesus og Josefine’, hvor seertallene i gennemsnit lå på 744.000.
Da ‘Pyrus i Alletiders Eventyr’ løb over skærmen for 10 år siden, kunne julekalenderen dog samle hele 1,2 millioner danskere hver aften. Så lidt luft er der trods alt gået af ballonen på den folkekære nisse i løbet af de seneste ti år.
Færre seere til Absalons Hemmelighed
Andenpladsen over årets kalenderprogrammer går til ‘Absalons Hemmelighed’, som 567.000 seere i gennemsnit har fulgt på DR 1. De seertal er en del lavere end til sidste års julekalender ‘Pagten’, der i gennemsnit samlede 815.000 seere hver aften på DR 1 og DR HD, og genudsendelsen af ‘Nissernes Ø’ i 2008, der i gennemsnit samlede 828.000 seere.
Seertallene er også lavere end til førstegangsvisningen af ‘Absalons Hemmelighed’ i 2006, hvor 784.000 seere hver aften fulgte Cecilie og Huberts jagt på den mystiske engel, som Biskop Absalon holdt fanget i kælderen under stormagasinet.
Oluf Sand trækker stadig seere
Tredjepladsen over julens kalenderprogrammer bliver indtaget af TV 2’s ‘The Julekalender’, der i år bliver sendt for femte gang. På trods af et meget sent sendetidspunkt, trækker den gamle julekalender fra 1991 alligevel 364.000 seere til sig hver aften.
Seertallene er bedre end til sidste års voksenjulekalender på TV 2, hvor der i gennemsnit var 257.000 danskere der fulgte Flemming og Berit i ‘Jul i den gamle trædemølle’. Men seertallene er samtidig også halveret i forhold til 2008, hvor TV 2 senest genudsendte ‘The Julekalender’. Her fulgte 609.000 seere hver aften De Nattergales legendariske julekalender.
Nye DR-julekalendere for voksne og mindre børn
Julekalenderen for de mindste børn, ‘Sebastians Jul’, der blev sendt hver eftermiddag på DR 1, samlede i gennemsnit 159.000 seere.
På DR 2 var der hele to nye julekalendere for voksne på programmet. Mikael Berthelsens pilgrimsvandring klarede sig bedst med 122.000 seere i gennemsnit. ‘Steno og Stilling’ havde i gennemsnit 103.000 seere.
På DR Ramasjang er der hver dag et gensyn med den norske julekalender Jul i Svinget, der senest blev vist på dansk TV i 2007. 96.000 børn følger hver morgen Linus og de andre børn i Svinget klokken 7.15, mens 28.000 børn så genudsendelsen samme aftenen klokken 18.00.
Årets julekalender på Ramasjang tabte dermed pusten i forhold til sidste år, hvor 241.000 børn hver dag fulgte med i ‘Shane viser Jul i Gammelby’. Da ‘Jul i Svinget’ i 2007 blev vist som årets julekalender på DR 1, fulgte 347.000 børn hver dag med i livet i den norske fjeldby.
Kanal 5 har i år for første gang også forsøgt sig med en julekalender. Den norske julekalender ‘Den unge Fleksnes’ blev hver aften sendt på kanalen, men seerne hoppede ikke rigtigt med på vognen. blot 14.000 seere i gennemsnit blev det til.
Seertal
Pyrus i Alletiders Eventyr | TV 2 | 970.000 |
Absalons Hemmelighed | DR 1 | 567.000 |
The Julekalender | TV 2 | 364.000 |
Sebastians Jul | DR 1 | 159.000 |
Bertelsen på Caminoen | DR 2 | 122.000 |
Steno og Stilling | DR 2 | 103.000 |
Jul i Svinget | DR Ramasjang | 96.000 |
Den unge Fleksnes | Kanal 5 | 14.000 |
De mest sete julekalendere siden 1992
DR | TV 2 | |
1. | Nissebanden i Grønland (1993) 1.136.000 seere | Andersens Julehemmelighed (1993) 1.650.000 seere |
2. | Jul i Gammelby (1994) 891.000 seere | Alletiders Jul (1994) 1.383.000 seere |
3. | Nissebanden (1992) 851.000 seere | Alletiders Nisse (1995) 1.344.000 seere |
4. | Nissernes Ø (2008) 828.000 seere | Skibet i Skilteskoven (1992) 1.313.000 seere |
5. | Pagten (2009) 815.000 seere | Brødrene Mortensens Jul (1998) 1.267.000 seere |
6. | Jul på Slottet (1998) 792.000 seere | Krummernes Jul (1996) 1.265.000 seere |
7. | Hallo, det er jul! (1995) 790.000 seere | Jul i Valhal (2005) 1.232.000 seere |
8. | Nissernes Ø (2003) 787.000 seere | Pyrus i Alletiders Eventyr (2000) 1.207.000 seere |
9. | Absalons Hemmelighed (2006) 784.000 seere | The Julekalender (1994) 1.184.000 seere |
10. | Nissebanden i Grønland (2002) 657.000 seere | Alletiders Julemand (1997) 1.065.000 seere |
Kilde: Gallup Tv-meter, DR Medieforskning, TV 2 Kommunikation