Manden bag The Julekalender er gået bort

Hans-Erik Saks under åbningen af en udstilling om 'The Julekalender' i 2021

Manden, der skabte ‘The Julekalender’ og ‘Canal Wild Card’ sammen med De Nattergale, er gået bort. Det oplyser hans to døtre på Facebook.

Hans-Erik Saks blev 68 år og sov ifølge døtrene ind i sit hjem i Skovshoved tirsdag den 10. december.

Udover de i alt tre julekalendere, som han skabte sammen med De Nattergale til TV 2, var Hans-Erik Saks også manden bag ‘Den Hemmelige Tunnel’, der blev vist på DR i 1997.

I 1994 lavede han en norsk udgave af ‘The Julekalender’ til TV 2 i Norge, og i 1997 lavede han en finsk version til tv-stationen MTV3 i Finland.

Nordmændene blev så vilde med ‘The Julekalender’, at TV 2 Norge ville have en ny julekalender fra Hans-Erik Saks allerede året efter. Den kom til at hedde ‘Julefærgen’ og blev lavet sammen med jazzbandet ‘The Brass Brothers’.

I Danmark stod Hans-Erik Saks også bag flere reklamefilm, blandt andre reklamerne for Jysk Sengetøjslager, hvor Lars Larsen sagde de berømte ord: “Go’ daw! Jeg hedder Lars Larsen. Jeg har et godt tilbud til dig”.

The Julekalender-udstilling på Søgården
Hans-Erik Saks under åbningen af en udstilling om ‘The Julekalender’ i 2021

Kæmpede for at lave The Julekalender

Var det ikke for Hans-Erik Saks’ ihærdighed, så var ‘The Julekalender’ sandsynligvis aldrig blevet til noget.

I 2018 fortalte han om tilblivelsen af julekalenderen i et interview med Juleweb.dk. Her sagde han blandt andet, at TV 2 var meget tæt på at droppe projektet.

– Jeg tror, at mange folk vil blive overrasket over, hvor stor en kamp det var, at få den finansieret. Det var et mirakel, at det overhovedet lykkedes, sagde han dengang.

Foto: Steen Linde, TV 2

Ideen til ‘The Julekalender’ opstod efter, at Hans-Erik Saks i 1990 havde deltaget i et møde på TV 2, hvor stationen havde efterspurgt ideer til en julekalender for voksne. Hans-Erik Saks havde på det tidspunkt allerede lavet mange ting sammen med De Nattergale.

– Jeg tænkte, at det var da lige noget for os. Jeg havde en sejlbåd, som vi tog ud på for at brainstorme, sagde han i 2018.

Julekalenderen, der i første omgang fik arbejdstitlen ‘Den Store Klogebog’, faldt dog ikke i god jord hos cheferne på TV 2. De ville ikke være med til at lave den.

Hans-Erik Saks fik dog overbevist stationen om, at hvis han kunne finde en sponsor, der ville betale halvdelen af produktionsomkostningerne, så ville TV 2 betale den anden halvdel.

Da chips-firmaet ‘Party Foods Snacktime’ fra Give kontaktede Hans-Erik Saks for at høre, om han ville lave nogle reklamefilm til dem, fik han overtalt firmaet til at kaste alle reklamekronerne i at være sponsor for ‘The Julekalender’ i stedet – og så blev julekalenderen til noget.

The Julekalender Book
I 2018 udgav Hans-Erik Saks en bog om tilblivelsen af ‘he Julekalender’

Stor succes

Regner man genudsendelsen med, var der to millioner danskere, der så hvert afsnit af ‘The Julekalender’ i 1991.

Siden er den blevet genudsendt et utal af gange.

I 2018 blev ‘The Julekalender’ sendt på tv for tiende gang. Samtidig udgav Hans-Erik Saks en bog om tilblivelsen af julekalenderen.

– Vi var da glade for, at folk kunne lide den. Vi regnede med, at det nok ville flade ud, når der var gået noget tid, og så var det dét. Men det er jo glædeligt, at der er nogle, der stadig gerne vil høre om julekalenderen her 27 år efter, sagde han dengang.

Søg