Kvinden bag Julefeber: Sådan blev julekalenderen til

Foto: Bjarne Bergius Hermansen, DR

Det tager mere end to år at lave en julekalender til tv.

Natasha Arthy, der er kvinden bag ‘Julefeber’, begyndte at udvikle historien om en usikker teenage-dreng, der pludselig finder ud af, at han er ved at blive til nisse, i foråret 2018.

– Jeg blev spurgt, om jeg havde en ide til en julekalender. Jeg har jo lavet ret mange fortællinger for børn og har egentlig længe tænkt, at jeg gerne ville prøve at lave en julekalender på et tidspunkt. Men det tager jo et par år at lave, så jeg har aldrig sådan rigtig vidst, hvornår tiden var inde, fortæller hun til Juleweb.dk

Foto: Snorre F. Ruhe, DR

Det Kongelige Teater havde givet grønt lys til, at DR måtte optage en julekalender i teatrets historiske bygning på Kongens Nytorv, og Natasha Arthy gik derfor i gang med at udvikle en historie, der kunne udspille sig dér.

– Jeg fandt på en ide, som jeg så udviklede sammen med Mette Eike Neerlin. Da manuskriptet skulle skrives, kontaktede vi Rune Schøtt-Witt, og så er det os tre, der har lavet julekalenderen sammen, siger hun.

Foto: Nicolai Lok, DFF, DR

Vær dig selv

Det overordnede budskab i ‘Julefeber’ er: ‘Du skal ikke være rigtig – du skal bare være dig selv’. Noget, som både børn og voksne kan lære noget af.

– Det er noget, man kæmper med hele livet. Også som voksen tænker man over, om man er god nok. Det kan være en virkelig stor fordel for mange ligesom at finde ro i sin egen kerne, fortæller Natasha Arthy.

Foto: Snorre F. Ruhe, DR

De tre forfattere brugte også lang tid på at finde frem til, hvad julen i virkeligheden handler om.

– Vi snakkede rigtig meget om, hvad jul var for os hver især, og når man ligesom skrællede alt væk, så kom vi frem til, at det handler om nærvær, kærlighed og eventyr, siger Natasha Arthy – og fortsætter:

– Kærligheden mellem mennesker er egentlig dét, der er aller dejligst ved julen. Man får ligesom stoppet op. Vi lever forholdsvist stresset alle sammen, men så i december, så er det som om, at folk tager sig lidt mere tid til at være sociale og være sammen med dem, de holder af.

Foto: Snorre F. Ruhe, DR

Brugte lang tid på at finde den rigtige Frede

Natasha Arthy brugte lang tid på at finde de helt rigtige børn til at spille hovedrollerne som Bjørn, Frede og Gro i julekalenderen.

– Jeg castede i rigtig lang tid. Der er mange børn, der er gode til at spille, men det der med at være med i en serie i så lang tid, det kræver alligevel en vis styrke. Det er hårdt at være væk fra skole og vennerne, fortæller hun og fortsætter:

– Det gælder om at finde nogen, der spiller godt, og nogen, der kan sammen med hinanden. Jeg caster altid børnene sammen, før jeg er sikker på, hvem det skal være, for de skal være i en gruppe sammen i lang tid.

Foto: Bjarne Bergius Hermansen, DR

Valget faldt til sidst på 16-årige Silas Conelius Van til rollen som Bjørn, 14-årige Maria Szigithy til rollen som Frede og 10-årige Selma Sol i Dali Pape til rollen som Gro.

– Silas blev castet et halvt år før, optagelserne gik i gang, men så havde vi rigtig svært ved at finde en pige, der både kunne danse og spille. Så Maria, som spiller Frede, fandt vi faktisk i sidste øjeblik. Selma, hende vidste jeg bare, at det var Gro, da jeg så hende første gang, fortæller Natasha Arthy.

Foto: Snorre F. Ruhe, DR

Corona satte en stopper for optagelserne

Optagelserne til ’Julefeber’ gik i gang i efteråret 2019 og skulle egentlig have været færdige i slutningen i maj. Men pludselig blev produktionen stoppet i midten af marts, da Mette Frederiksen lukkede hele landet ned på grund af COVID-19.

– Så lå vi stille i lang tid, hvor vi rent faktisk ikke vidste, om vi ville blive færdige med julekalenderen eller ej, og det var ikke sjovt. Vi havde haft så meget knald på, og det hele kørte, og så det der med at blive stoppet af noget så mystisk som en pandemi, det tror jeg ikke, at nogen af os i vores vildeste fantasi havde forestillet os, fortæller Natasha Arthy.

Foto: Snorre F. Ruhe, DR

Optagelserne lå stille i to måneder, inden det igen blev muligt at komme videre.

– Så skulle vi optage det hurtigere, end det egentlig var meningen. Det var besværligt i starten med mundbind, og skuespillerne blev testet to gange om ugen. Der var mange praktiske ting, man lige skulle finde ud af, men jeg synes egentlig, når man ligesom bare havde forstået spillereglerne, så var det okay, siger Natasha Arthy og fortsætter:

– I starten var der en periode, hvor skuespillerne skulle have en meter mellem sig – men så blev det løsnet op. Fordi de hele tiden blev testet regelmæssigt, så behøvede de ikke at overholde en meter, men det var ret strikt i starten.

Det lykkedes også at optage julekalenderen, uden at noget skulle skrives om.

– Der var noget omkring fysisk berøring, som vi lagde til sidst. Det er en familie, der krammer meget, så der var nogle hjertevarme-scener, som vi lagde sidst i vores optageperiode i tilfælde af, at kravene blev lempet – og det gjorde de heldigvis.

Foto: Snorre F. Ruhe, DR

Glad for resultatet

Natasha Arthy har tidligere blandt andet instrueret tv-serierne ‘Forbrydelsen’, ‘Rita’, ‘Lulu & Leon’, ‘Drengen de kaldte kylling’ og ‘Y’s Fantom Farmor’.

Det er dog første gang, at hun har prøvet kræfter med en julekalender, og hun er selv meget glad for resultatet.

– Jeg er rigtig glad for den. Jeg synes, den er sød. Jeg er meget stolt af børnene. Jeg synes, de er rigtig gode, og jeg synes, de giver rigtig meget af sig selv. Det håber jeg også, at man kan se, når man ser julekalenderen, siger hun.

Søg