Årets julemærker hylder fællesskabet

Illustration: Tomas Björnsson, Julemærkefonden

I år er det 100 år siden, at Sønderjylland blev genforenet med resten af Danmark. Derfor har årets julemærker ‘fællesskab’ som tema. Sønderjylland kom hjem og blev en del af det danske fællesskab.

Illustrator Tomas Björnsson har tegnet julemærkearket som et Danmarkskort, hvor alle fem Julemærkehjem optræder sammen med en række danske seværdigheder.

– Det er en udfordring, men også en leg at få alt til at fungere sammen, hvor den overordnede historie også skal kunne splittes op i en masse små selvstændige historier, siger Tomas Björnsson:

– Jeg har arbejdet med to vinkler på genforeningen. Først er der den historiske genforening, hvor det sønderjyske kaffebord var et element, jeg var meget bevidst om, skulle være med. Og så er der den personlige genforening, hvor nisserne rundt på kortet bliver genforenet med hinanden.

Det er ikke første gang, at julemærkerne tager udgangspunkt i Sønderjyllands genforening med Danmark. Det gjorde mærkerne også i 1919 og 1920.

Tomas Björnsson og Kronprinsesse Mary foran årets julemærker / Foto: Søren Hytting

Ensomhed bliver til fællesskab på Julemærkehjemmene

Fællesskabet er også nøgleordet for Julemærkehjemmenes arbejde. Mange af de børn, som får ophold på et Julemærkehjem, kæmper med ensomhed. De har få eller ingen venner og trives ikke i skolen eller derhjemme. Målet er, at ingen børn skal stå uden for fællesskabet.

– Når børnene kommer på Julemærkehjem bliver de med det samme en del af gruppen. Alle aktiviteter som fx sport, leg, madværksted og trivselsklub foregår sammen med andre børn, siger Søren Ravn Jensen, der er direktør i Julemærkefonden:

– Vi skaber en tryg hverdag for børnene, som fremmer deres fysiske og mentale sundhed, og giver dem glæde og selvværd. Det er alt sammen med til at give børnene en ny start.

Kronprinsesse Mary hilser på nogle af børnene på Julemærkehjemmet Liljeborg / Foto: Søren Hytting

Salget af julemærker falder

Indtægterne fra salget af Julemærket går til at drive de fem danske Julemærkehjem. Tidligere kunne salget af Julemærket finansiere driften alene, men i takt med at der sendes færre fysiske julekort, daler indtægerne også.

– Salget af Julemærket bidrager fortsat til vores hjælpearbejde. Men i dag udgør det kun lidt under 10 % af vores samlede indtægter. Vi er derfor helt afhængige af støtte fra private, virksomheder og fonde. Heldigvis møder vi stor opbakning til vores arbejde, siger Søren Ravn Jensen.

Julemærket bliver i dag solgt i mange varianter. Det kan både købes som helark og som miniark med et udpluk at mærkerne. Det er også muligt at købe megamærker, hvor nogle af mærkerne er forstørret, og er findes en malebog og til- og fra-kort med motiverne fra årets julemærke.

Interview i 2015

Juleweb.dk lavede interview med Tomas Björnsson, da han i 2015 tegnede Børnenes U-landskalender til DR.

Læs interviewet fra 2015

Søg