Mange børn er i løbet af den seneste uge gået skuffet hjem fra et besøg hos bilforhandleren Ford, fordi Tinkas nissehue har været udsolgt.
Selvom der var blevet lavet 50.000 nissehuer, har efterspørgslen været større end både Ford og TV 2 havde forventet.
Men det er ikke første gang, at en julekalenders popularitet er kommet fuldstændig bag på TV 2.
I år 2000 var efterspørgslen på Pyrus-julekalenderen og de medfølgende 3D-briller så stor, at den var udsolgt i store dele af landet inden den 1. december, og TV 2 måtte tage imod mange klager fra desperate forældre.
Sort af mennesker på posthus
I en artikel i Jyllands-Posten fra den 1. december 2000 kan man læse om et posthus i København, der er blevet overrendt af mennesker, fordi det er rygtedes, at de stadig har Pyrus-julekalendere og 3D-briller tilbage.
– Vi har sendt julekalendere til folk i Odense og Århus. Folk er kørt herind fra Roskilde og Møn. I går havde vi mindst tredive opringninger fra desperate folk. (…) Det er fuldstændigt vanvittigt. Det minder om jagten på gæret under den seneste storkonflikt, fortalte salgsassistent Susanne Henriksen fra Nyboder Posthus dengang til Jyllands-Posten.
Forældre ringede til TV 2
En del af julekalenderen ‘Pyrus i Alletiders Eventyr’ blev vist i 3D, og det krævede derfor nogle særlige 3D-briller at få den fulde oplevelse af julekalenderen.
Brillerne kunne både købes separat og sammen med julekalenderen, men begge dele blev udsolgt inden december.
– Interessen for Pyrus-kalenderen var større, end vi havde troet. Og vi har endda været optimiske med hensyn til, hvor mange kalendere vi sendte ud. Det er ærgerligt, men heldigvis er TV 2’s reception gearet til at tage imod de mange henvendelser fra forældre, der har opdaget, at der er totalt udsolgt i både BR-butikker og posthuse landet over, sagde TV 2’s merchandise-chef Carsten Nyvang til Jyllands-Posten i 2000.
Selv de julekalendere, der egentlig var tiltænkt en plads i TV 2’s egen juleudstilling i receptionen, blev sendt ud til desperate forældre.
Trolderiks julekalender blev revet væk
Pyrus-julekalenderen i år 2000 var dog ikke første gang, at TV 2 oplevede at få sin julekalender udsolgt.
Da den aller første TV 2-julekalender med dukken Trolderik blev udgivet i 1991, havde stationen også lavet for få julekalendere.
Under rulleteksterne til det første afsnit af julekalenderen måtte speakeren derfor beklage, at mange børn var gået forgæves ned på det lokale posthus for at købe en Trolderik-julekalender. Den var totalt udsolgt.