DR aflyser radiojulekalender dagen før premieren

Foto: Bjarne Bergius Hermansen

Den 1. december skulle en ny satirisk radiojulekalender om kongehuset have haft premiere på P1, men DR har i sidste øjeblik valgt at aflyse julekalenderen. Faktisk blev den først skrottet dagen før premieren.

‘Jul i republikken’ handler om kongefamilien, der må flytte til et socialt boligbyggeri, fordi danskerne har afskaffet monarkiet ved en folkeafstemning.

Ifølge DR’s kulturdirektør, Tine Smedegaard Andersen, var julekalenderen dog ikke af tilfredsstillende kvalitet, og derfor har man valgt at droppe den, selvom der ellers var blevet reklameret for den på P1 i ugen op til premieren.

– Vi har ikke en facitliste, når vi skaber drama og satire. Jeg tror, at alle der arbejder med kreative processer ved, at det er en dynamisk størrelse, og at man sommetider ikke opnår det, man ville. Så det er på basis af en samlet vurdering, at vi har måttet indse, at vi ikke synes, at vi var klar til at sende den, siger Tine Smedegaard Andersen til P1 Morgen.

Instruktør: Julekalenderen var for venstreorienteret

Det er dog ikke alle, der er enige i, at julekalenderen er blevet droppet på grund af kvaliteten.

Lotte Svendsen, der er instruktør på ‘Jul i Republikken’, mener, at DR blev bange for at sende den, fordi den kunne opfattes som venstreorienteret og dermed kunne skade DR ved de kommende medieforhandlinger.

I ugerne op til premieren blev hun flere gange bedt om at lave om i julekalenderen. Blandt andet skulle én af skuespillerne klippes ud, fordi det ifølge ledelsen ikke gik, at både Johanne Schmidt-Nielsen og Georg Metz var på rollelisten. Johanne Schmidt-Nielsen skulle have spillet præsident i den nye danske republik.

– Da vi så sad og klippede det, kom der en melding fra ledelsen om, at det var uacceptabelt at have både Georg Metz og Johanne Schmidt-Nielsen på rollelisten. Jeg blev sat til at vælge mellem Johanne og Georg Metz, for to så venstreorienterede kræfter i samme program, det kan man simpelthen ikke tillade i Danmarks Radio, siger Lotte Svendsen til Ekstra Bladet.

Foto: Bjarne Bergius Hermansen

DR afviser, at der ligger politiske overvejelser bag aflysningen af julekalenderen.

– Det er muligt, at der har været sådanne overvejelser om cast i julekalenderen, men det har ikke været relevant for beslutningen om ikke at sende den. Den beslutning hviler på en vurdering af, at serien samlet set ikke havde den kvalitet, som vi havde håbet på. Havde vi ment, at man ikke kunne lave satire om Danmark som en republik, havde vi jo aldrig sat gang i produktionen i første omgang, siger Tine Smedegaard Andersen til Ekstra Bladet.

Foto: Bald Film

Tidligere aflyst julekalender

Det er ikke første gang, at DR aflyser en satirejulekalender, selvom produktionen er godt i gang.

I 2009 valgte man at droppe den planlagte julekalender til DR 2, ’H*A*S*H’, der gjorde grin med krigen i Afghanistan.

Dengang var forklaringen fra DR 2’s kanalchef også, at kvaliteten ikke var høj nok, men i flere medier blev der spekuleret i, om beslutningen i virkeligheden skyldtes, at DR var bange for politikernes reaktion.

’H*A*S*H’ blev senere færdiggjort af produktionsselskabet Bald Film og udgivet på dvd og streaming i december 2010.

Del artikel