Seertal: Tidsrejsen blev årets julehit

Foto: Tine Harden, DR

Over en million seere har hver aften fulgt med i Sofie og Dixies rejse rundt i forskellige tidsaldre på DR 1. Dermed blev ‘Tidsrejsen’ det store julehit i 2014, hvor Pyrus for første gang nogensinde må se sig henvist til andenpladsen i kampen om julekalenderseerne.

Tredje mest sete DR-julekalender

Med 1.020.000 seere i snit er ‘Tidsrejsen’ den tredje mest sete på DR 1, siden man begyndte at måle seertal i begyndelsen af 1990’erne.

Julekalenderen bliver kun maginalt overgået af ‘Julestjerner’ fra 2012, der i gennemsnit havde 1.081.000 seere, og så er der et stort spring op til genudsendelsen af ‘Nissebanden i Grønland’ i 1993, der i gennemsnit samlede 1.136.000 seere.

Foto: Tine Harden, DR

Men meget tyder på, at DR’s julekalendere så småt er begyndt at få et lige så godt tag i danskerne som TV 2’s julekalendere, der ellers var de suverænt mest populære i 90’erne og 00’erne. Sidste år havde ‘Tvillingerne og Julemanden’ i gennemsnit 1.041.000 seere.

Pyrus taber julekalenderkampen

Pyrus har i flere årtier været TV 2’s guldæg, og alle de gange den populære nisse har indtaget skærmen i december, er TV 2 endt med at vinde kampen om decemberseerne. For eksempel slog genudsendelsen af ‘Alletiders Nisse’ i 2006 den helt nye ‘Absalons Hemmelighed’ på DR 1.

Foto: Søren Hartvig, TV 2

Men sådan gik det ikke i år. 767.000 seere har i gennemsnit fulgt med i genudsendelsen af ‘Alletiders Julemand’ fra 1997. Da Pyrus senest indtog skærmen i 2010 med genudsendelsen af ‘Alletiders Eventyr’ fulgte 970.000 seere med hver aften.

Faktisk er ‘Alletiders Julemand’ også den af de fire Pyrus-julekalendere, der historisk set har klaret sig dårligst. Ved premieren i 1997 havde julekalenderen i gennemsnit “kun” lige omkring en million seere. ‘Alletiders Jul’ og ‘Alletiders Nisse’ havde 1,3 millioner seere til deres premierer, og ‘Pyrus i Alletiders Eventyr’ havde 1,2 millioner seere.

Foto: Helge Jensen, DR

Over 100.000 seere til Jullerup Færgeby

På DR Ramasjang har 108.000 seere i gennemsnit fulgt med i genudsendelsen af dukkeklassikeren ‘Jullerup Færgeby’ fra 1974. Sidste år fulgte 124.000 seere i gennemsnit med i genudsendelsen af ‘Jul på Slottet’.

Den nye julekalender på DR Ultra med Sofie Linde og Bubber har i gennemsnit haft 54.000 seere, mens genudsendelsen af ‘Yallahrup Færgeby’ fra 2007 på DR 2 i gennemsnit har haft 50.000 seere.

Seertal

TidsrejsenDR 11.020.000
Alletiders JulemandTV 2767.000
Jullerup FærgebyDR Ramasjang108.000
Sebastians JulDR Ramasjang87.000
JULTRA: Sofie og Bubber JulDR Ultra54.000
Yallahrup FærgebyDR 250.000

De mest sete julekalendere siden 1992

DRTV 2
1.Nissebanden i Grønland (1993)
1.136.000 seere
Andersens Julehemmelighed (1993)
1.650.000 seere
2.Julestjerner (2012)
1.081.000 seere
Alletiders Jul (1994)
1.383.000 seere
3.Tidsrejsen (2014)
1.020.000 seere
Alletiders Nisse (1995)
1.344.000 seere
4.Jul i Gammelby (1994)
891.000 seere
Skibet i Skilteskoven (1992)
1.313.000 seere
5.Pagten (2013)
859.000 seere
Brødrene Mortensens Jul (1998)
1.267.000 seere
6.Nissebanden (1992)
851.000 seere
Krummernes Jul (1996)
1.265.000 seere
7.Nissebanden i Grønland (2011)
830.000 seere
Jul i Valhal (2005)
1.232.000 seere
8.Nissernes Ø (2008)
828.000 seere
Pyrus i Alletiders Eventyr (2000)
1.207.000 seere
9.Pagten (2009)
815.000 seere
The Julekalender (1994)
1.184.000 seere
10.Jul på Slottet (1998)
792.000 seere
Ludvig og Julemanden (2011)
1.186.000 seere

Kilde: Gallup Tv-meter, DR Medieforskning, TV 2 Kommunikation

Søg