Carlsberg er vrede på discountkæden Lidl, efter at kæden allerede torsdag aften begyndte at sælge Tuborgs berømte Julebryg.
Dermed brød Lidl klausulen om, at juleøllen ikke må sælges før fredag aften klokken 20.59, hvor den traditionen tro bliver lanceret ved storstilede events over hele landet.
Må vente på julebryg næste år
Konsekvensen for Lidl bliver nu, at kæden til næste år ikke vil få leveret Turborgs Julebryg inden J-Dag – og dermed bliver ringere stillet overfor konkurrerende discountkæder. Efter at Lidl valgte at tyvstarte salget torsdag aften, så flere af kædens konkurrenter sig nødsaget til at følge trop, af hensyn til konkurrencesituationen.
– Lanceringen af Tuborg Julebryg er efterhånden en national begivenhed, som rigtigt mange danskere glæder sig til hvert år. Derfor er det ærgerligt, når indgåede aftaler ikke holdes, og vi har meddelt Lidl, at de næste år ikke vil få leveret Tuborg Julebryg inden J-dag, siger Jette Ramgaard, der er salgsdirektør for Carlsberg Danmark.
Traditionen med J-dag er efterhånden indarbejdet i den danske kultur, og den er eksporteret til andre lande, hvor Tuborg er det store internationale mærke. Interessen for J-dag’s traditioner i udlandet er stor, og i år har sågar en radiostation i Bejing fortalt historien om den særlige dag i Danmark.
Ingen kvaje-snebajer fra Lidl
Skønt Lidl nu er kommet på Carlsbergs ‘sorte liste’, og dermed i bogstaveligste forstand skylder en kvaje-snebajer, fortryder kæden dog ikke at de brød med traditionen, og startede salget af Julebryg en dag for tidligt.
– Vi har ikke nogen skriftlig aftale med Carlsberg, men selvfølgelig kender vi godt, hvad Carlsberg plejer at gøre. Vi ville bare give vores kunder et godt tilbud. Men hvis Carlsberg kan garantere at alle andre butikker også undlader at sælge juleøllen før tid, så er vi klar til at overholde aftalen til næste år, siger Finn Tang, der er administrerende direktør for Lidl i Danmark, til business.dk
Kæden er nu klar til at sætte sig til forhandlingsbordet med Carlsberg:
– Der er 365 dage til næste år, så må vi se, hvad der sker i mellemtiden. Vi sælger også julebryg til næste år. Det kan jeg love dig for. Om der så står Carlsberg eller Tuborg på etiketterne, må tiden vise. Carlsberg er et kommercielt fortagende ligesom os, og vi har hver vores måde at gøre tingene på. Vi sætter os gerne til bords med Carlsberg og diskuterer vores synspunkter. Men det bliver bag fire vægge og ikke gennem pressen, siger Finn Tang til business.dk