Yallahrup Færgeby solgt til Italien

Yallahrup Faergeby
Foto: Sune Gamst, DR

Ali, Hassan og alle de andre dukker fra den fiktive danske ghetto ‘Yallahrup Færgeby’ er så småt ved at få deres internationale gennembrud. I hvert er DR 2’s satirejulekalender fra 2007 nu solgt til Italien.

Det er internetkanalen Bonsai TV, der har købt serien af DR, og det er første gang, at de danske dukker kommer på skærmen i udlandet.

– Vi har haft serien med på den store tv-salgsmesse MIPCOM i Cannes, og der er også flere tv-stationer, der har haft serien til gennemsyn. Men mange har fundet den meget dansk og svær at versionere. Så det glæder mig, at ‘Yallahrup Færgeby’ nu er blevet afsat til Italien, og at DR’s dukker dermed også får en tur udenlands, siger Helene Aurø, der er chef for DR Internationalt Salg.

Hun fortæller, at italienerne blandt andet har fremhævet seriens særlige humor som én af grundene til at købe den.

Yallahrup Faergeby
Foto: Sune Gamst, DR

Debat om integrationen

‘Yallahrup Færgeby’ handler om de to indvandrerdrenge Ali og Hassan, der gerne vil være ‘ornli’ syge gangstere’. Desværre døjer Ali med det problem, at han er sent udviklet i forhold til sin alder.

Derfor er det vigtigt for ham at sætte sig i respekt overfor pigebanden Crazy Girls og byens hårde fyr, den tre år ældre Dennis.

‘Yallahrup Færgeby’ er skrevet af Nanna Westh, instrueret af Rune ‘Kalle’ Bjerkø og produceret af Bjarke Ahlstrand. Serien havde til formål at skabe debat om integrationen i Danmark. Dukkerne i julekalenderen er lavet efter inspiration fra de dukke-julekalendere, der blev sendt på DR i 1970’erne.

Hassan og Ali var allerede en tur i udlandet sidste år, da de var blandt de nominerede til CIVIS – Europas Mediepris for Integration – i den slovenske hovedstad Ljubljana. I begrundelsen for at nominere ‘Yallahrup Færgeby’ dengang hed det blandt andet, at serien er ‘overraskende provokerende’ og ‘usædvanlig i sin form’.

Søg