Harry Potter-tegner har lavet årets julemærker

Illustration: Per O. Jørgensen, Julemærkefonden

For anden gang i karrieren har tegneren Per O. Jørgensen, der er kendt som manden bag forsiderne på de danske Harry Potter-bøger, lavet årets julemærker.

Første gang var i 2016, hvor han brugte julemærkerne til at fortælle et eventyr om hvad der sker julenat hos nisserne og dyrene i skoven.

Nisserne og dyrene er også at finde på årets julemærker, hvor de er med til at fejre, at julemærkehjemmet i Hobro i år har haft 80 års jubilæum. På arket er både nisser og dyr samlet foran hjemmet i Hobro, hvor børnene står og vinker til dem.

Foto: Henrik Petit, Julemærkefonden

Juletradition i over 100 år

Årets julemærke-ark er nummer 116 af slagsen. Det blev præsenteret på Københavns Rådhus mandag eftermiddag af Per O. Jørgensen og Kronprinsesse Mary. Sidstnævnte er protektor for Julemærkefonden.

Hvert år får ca. 1.000 børn ophold på et af de fem julemærkehjem, hvor de får hjælp til at tackle problemer med blandt andet mobning, ensomhed eller overvægt.

– Julemærkehjemmene har i alle årene været et tilbud til børn, der har det svært, og op igennem tiderne har vores hjælpearbejde ændret sig med samfundets behov. I begyndelsen var det underernærede børn fra københavnske baggårde, der fik hjælp hos os, og i dag det børn, der har et lavt selvværd, er socialt isolerede og ofte har været udsat for mobning, siger Søren Ravn Jensen, der er direktør for Julemærkefonden.

Julemærkehjemmet i Hobro fejrede 80 års jubilæum i maj
Foto: Søren Staun, Julemærkefonden

Fald i salget af julemærker

Engang finansierede salget af julemærkerne driften af alle julemærkehjemmene. Sådan er det ikke længere. Indtægterne fra salget af julemærkerne er dalet markant i takt med, at der sendes færre breve, og i dag dækker salget kun 10 % af de samlede udgifter.

Julemærkehjemmene er derfor i dag meget afhængige af donationer fra private, virksomheder og forskellige organisationer.

Siden 1991 har overskuddet fra salget af TV 2’s julekalender også gået til at støtte julemærkehjemmene.

Udvikling i salget af julemærker

ÅrOmsætning
2010 18.101.000 kr.
2011 18.311.746 kr.
2012 15.425.828 kr.
2013 16.916.345 kr.
2014 17.287.543 kr.
2015 14.142.844 kr.
2016 13.155.227 kr.
2017 11.795.546 kr.
2018 10.400.143 kr.

Flere børn får selvtillid

36 % af de børn, der får ophold på et julemærkehjem, har før opholdet ‘en god tro på sig selv’. 12 måneder efter endt ophold er tallet 73 %.

69 % af børnene oplever mobning, inden de flytter ind på julemærkehjemmet. 12 måneder efter opholdet er det kun 14 %.

58 % af børnene er svært overvægtige, når de starter. 12 måneder efter opholdet er tallet nede på 22 %.

Kilde: Julemærkefonden