Tinkas Juleeventyr blev den mest sete julekalender i seks år

Foto: Agnethe Schlichtkrull, TV 2

1,1 millioner danskere sad hver aften klinet til skærmen for at følge med i jagten på nissernes tabte magi i ‘Tinkas Juleeventyr’ på TV 2.

Det gør julekalenderen til den mest sete i seks år. Vi skal nemlig tilbage til 2011, hvor TV 2 sendte ‘Ludvig og Julemanden’ første gang, for at finde et højere seertal.

Seerne var knap så vilde med DR’s norske julekalender ‘Snefald’, der i gennemsnit samlede ca. 610.000 seere. Det er de laveste seertal til en DR-julekalender i syv år.

Foto: Agnethe Schlichtkrull, TV 2

Tinka var et hit

For første gang siden 2012 var nisserne tilbage i årets nye tv-julekalender, og det var noget, danskerne kunne lide.

I gennemsnit fulgte 1.097.000 seere med i TV 2’s juleeventyr, og lillejuleaften nåede seertallet over 1,4 millioner. Det er det højeste seertal til et enkelt julekalenderafsnit i ni år. Den hidtidige rekord havde det første afsnit af ‘Mikkel og Guldkortet’ i 2008.

Slog Disneys Juleshow

Faktisk lykkedes det for TV 2’s ‘Game of Thrones’-inspirerede julekalender at skubbe ‘Disneys Juleshow’ væk fra førstepladsen over de mest sete programmer i juleugen (uge 51). Det gamle juleshow måtte nøjes med en syvendeplads og lade seks af ugens syv ‘Tinka’-afsnit indtage de øverste pladser på hit-listen.

Ifølge TV 2 har ‘Tinkas Juleeventyr’ også opnået det højeste antal afspilninger nogensinde til en julekalender på TV 2 Play.

Foto: NRK

Lavere interesse for norsk julekalender

DR’s valg af julekalender i år var meget utraditionelt. I stedet for at genudsende en gammel dansk julekalender, blev den norske ‘Snøfall’ vist med danske stemmer på DR 1.

Håbet var, at der efter succesen med ungdomsserien ‘SKAM’ var kommet så meget interesse om norsk fiktion, at man kunne samle danskerne om en norsk julekalender i december.

Danskerne var dog ikke så vilde med ‘Snefald, som de var med ‘Tinkas Juleeventyr’. Julekalenderen samlede i gennemsnit ca. 610.000 seere.

‘Snefald’ har dog haft en flot opbakning, hvis man sammenligner den med sidste års DR 1-julekalender, ‘Den Anden Verden’, der var 100 % dansk. Med 697.000 seere i snit klarede den sig nemlig kun en smule bedre end årets norske julekalender. ‘Snefald’ samlede også langt flere seere end den norske julekalender ‘Jul i Svinget’, der blev sendt i 2007.

Foto: Steen Linde, TV 2

The Julekalender er fortsat populær

For andet år i træk har TV 2 Charlie genudsendt en af de gamle voksenjulekalendere fra 90’erne. Sidste år fulgte 161.000 seere i gennemsnit med i ‘Andersens Julehemmelighed’, men De Nattergales ‘The Julekalender’ klarede sig en del bedre. 280.000 seere fulgte hver aften med i julekalenderen fra 1991.

På DR 2 klarede adventskalenderen ‘Labans Jul’ sig dog langt fra så godt som sidste års adventskalender ‘Rytteriets Jul’. Ca. 100.000 seere fulgte i gennemsnit med i år mod 284.000 seere sidste år.

Foto: Bjarne Bergius Hermansen, DR

100.000 seere til Ramajetternes Jul

For første gang nogensinde var der i år lavet en helt ny julekalender til de mindste børn på DR Ramasjang. Ca. 100.000 børn fulgte hver dag med i ‘Ramajetternes Jul’ og den efterfølgende genudsendelse af ‘Nissernes Ø’.

Det er slet ikke på samme niveau som sidste års genudsendelse af ‘Nissebanden i Grønland’, der i gennemsnit samlede 220.000 seere, men kan godt måle sig med genudsendelsen af ‘Jullerup Færgeby’ i 2014, der rundt regnet opnåede de samme seertal.

På DR Ultra har ca. 28.000 seere i gennemsnit fulgt med i ‘Klassens Jul’.

Seertal

Tinkas Juleeventyr TV 2 1.097.000
Snefald DR 1 610.000
The Julekalender TV 2 Charlie 280.000
Ramajetternes Jul DR Ramasjang 105.000
Nissernes Ø DR Ramasjang 105.000
Labans Jul DR 2 100.000
Klassens Jul DR Ultra 28.000

De mest sete julekalendere siden 1992

DR TV 2
1. Nissebanden i Grønland (1993)
1.136.000 seere
Andersens Julehemmelighed (1993)
1.650.000 seere
2. Julestjerner (2012)
1.081.000 seere
Alletiders Jul (1994)
1.383.000 seere
3. Tidsrejsen (2014)
1.020.000 seere
Alletiders Nisse (1995)
1.344.000 seere
4. Jul i Gammelby (1994)
891.000 seere
Skibet i Skilteskoven (1992)
1.313.000 seere
5. Pagten (2013)
859.000 seere
Brødrene Mortensens Jul (1998)
1.267.000 seere
6. Nissebanden (1992)
851.000 seere
Krummernes Jul (1996)
1.265.000 seere
7. Nissebanden i Grønland (2011)
830.000 seere
Jul i Valhal (2005)
1.232.000 seere
8. Nissernes Ø (2008)
828.000 seere
Pyrus i Alletiders Eventyr (2000)
1.207.000 seere
9. Pagten (2009)
815.000 seere
The Julekalender (1994)
1.184.000 seere
10. Jul på Slottet (1998)
792.000 seere
Ludvig og Julemanden (2011)
1.186.000 seere

Kilde: Gallup Tv-meter, DR Medieforskning, TV 2 Kommunikation