Seertal: Ludvig og Julemanden slog ny DR-julekalender

Foto: Per Arnesen, TV 2

DR’s nye julekalender ‘Den Anden Verden’ blev ikke den store seersucces. Mens de seneste fem års nyproducerede julekalendere på DR og TV 2 alle har haft over en million seere i gennemsnit gennem december, så lykkedes det kun for den nye eventyr-julekalender at fastholde ca. 700.000 seere.

Faktisk havde ‘Ludvig og Julemanden’ på TV 2 næsten 100.000 flere seere, selvom der var tale om en genudsendelse fra 2011.

Foto: Per Arnesen, DR

Laveste seertal til ny julekalender i ti år

697.000 seere har i gennemsnit fulgt med i ‘Den Anden Verden’ på DR 1. Det er de laveste seertal, der har været til en ny familiejulekalender på en af de to hovedkanaler i ti år.

Faktisk skal vi helt tilbage til den norske julekalender ‘Jul i Svinget’, der blev vist på DR 1 i 2007, for at finde et lavere seertal. Dengang fulgt 347.000 danskere i gennemsnit med, men sendetidspunktet var også klokken 17.30 om eftermiddagen.

Ellers havde både ‘Absalons Hemmelighed’ i 2006, ‘Pagten’ i 2009, ‘Julestjerner’ i 2012 og ‘Tidsrejsen’ i 2014. Højere seertal. De to førstnævnte havde omkring 800.000 seere i snit, mens de to sidstenævnte samlede over en million seere.

Foto: Preben Trunshøj, DR

Stor opbakning til Nissebanden

Mange af de seere, der har kvittet ‘Den Anden Verden’, har sandsynligvis i stedet søgt over på DR Ramasjang, for at følge med i genudsendelsen af ‘Nissebanden i Grønland’. Årets Ramasjang-julekalender har nemlig haft flere seere, end den plejer at have.

220.000 danskere har i gennemsnit fulgt med i Nissebandens eventyr på Ramasjang. Sidste år fulgte 172.000 danskere i gennemsnit med i den første julekalender i serien om ‘Nissebanden’, mens genudsendelsen af ‘Jullerup Færgeby’ i 2014 havde 108.000 seere i snit.

Foto: Per Arnesen, TV 2

Lars Hjortshøj tiltrækker seere

Vinderen af årets julekalenderkamp bliver altså i år TV 2, selvom stationen kun havde genudsendelser på plakaten. 790.000 seere har i gennemsnit fulgt med i genudsendelsen af ‘Ludvig og Julemanden’ fra 2011.

Det er dog ikke fordi, at TV 2’s julekalender tiltrækker ekstraordinært mange seere. Seertallene til ‘Ludvig og Julemanden’ er næsten på samme niveau som genudsendelsen af ‘Alletiders Julemand’ med Pyrus i 2014 – mens genudsendelsen af ‘Jul i Valhal’ i 2012 i gennemsnit havde 40.000 flere seere.

Foto: Minerva Film Video, TV 2

Julekalender for voksne på Charlie og DR 2

For første gang var der i år også en julekalender på TV 2 Charlie. ‘Andersens Julehemmelighed’ fra 1993 blev hver aften genudsendt umiddelbart efter ‘Ludvig og Julemanden’ på TV 2, hvilket i gennemsnit har samlet 161.000 seere.

Igen i år havde DR 2 erstattet julekalenderen med en adventskalender. ‘Rytteriets Jul’ samlede igennemsnit 284.000 seere i løbet af de fire adventssøndage. Det er væsentligt flere end sidste år adventskalender ‘Mens vi presser citronen’, der i gennemsnit havde 151.000 seere.

Seertal

Ludvig og Julemanden TV 2 697.000
Den Anden Verden DR 1 790.000
Rytteriets Jul DR 2 284.000
Nissebanden i Grønland DR Ramasjang 220.000
Andersens Julehemmelighed DR Ultra 161.000
JULTRA: Bubbers Juleshow DR Ultra 56.000
Hotel Krølle På Halen DR Ultra 15.000

De mest sete julekalendere siden 1992

DR TV 2
1. Nissebanden i Grønland (1993)
1.136.000 seere
Andersens Julehemmelighed (1993)
1.650.000 seere
2. Julestjerner (2012)
1.081.000 seere
Alletiders Jul (1994)
1.383.000 seere
3. Tidsrejsen (2014)
1.020.000 seere
Alletiders Nisse (1995)
1.344.000 seere
4. Jul i Gammelby (1994)
891.000 seere
Skibet i Skilteskoven (1992)
1.313.000 seere
5. Pagten (2013)
859.000 seere
Brødrene Mortensens Jul (1998)
1.267.000 seere
6. Nissebanden (1992)
851.000 seere
Krummernes Jul (1996)
1.265.000 seere
7. Nissebanden i Grønland (2011)
830.000 seere
Jul i Valhal (2005)
1.232.000 seere
8. Nissernes Ø (2008)
828.000 seere
Pyrus i Alletiders Eventyr (2000)
1.207.000 seere
9. Pagten (2009)
815.000 seere
The Julekalender (1994)
1.184.000 seere
10. Jul på Slottet (1998)
792.000 seere
Ludvig og Julemanden (2011)
1.186.000 seere

Kilde: Gallup Tv-meter, DR Medieforskning, TV 2 Kommunikation