Seertal: Juleønsket blev årets julehit

Foto: Ian Hansen, TV 2

Over en million danskere har hver aften i december siddet klistret til skærmen, for at følge med i Julie, Willy og alle englenes kamp mod dæmonen Baalios på TV 2.

‘Juleønsket’ blev dermed det store hit på dansk tv i julen 2015. Genudsendelsen af ‘Absalons Hemmelighed’ på DR 1 samlede nemlig “kun” ca. 650.000 seere hver aften, hvilket dog er væsentligt bedre, end da julekalenderen senest blev genudsendt i 2010.

Juleønsket blev en seermagnet

1.080.000 seere har i gennemsnit fulgt med i TV 2’s nye julekalender ‘Juleønsket’ i dagene den 1. til 23. december. En julekalender, der har været støvsuget for nisser og julemænd, men i stedet har handlet om engle og dæmoner.

Seertallene er væsentligt højere, end da TV 2 sidste år genudsendte Pyrus-julekalenderen ‘Alletiders Julemand’, der dog også stammede helt tilbage fra 1997. Her fulgte i gennemsnit ca. 760.000 seere med hver aften.

Juleønsket  •  Foto: Ian Hansen, TV 2

‘Juleønsket’ slår dog ikke nogle rekorder. Seertallet er på samme niveau som øTvillingerne og Julemanden’, der var TV 2’s nye julekalender i 2013, og som hver aften kunne samle ca. 1.040.000 seere. I 2011 kunne ‘Ludvig og Julemanden’ dog samle hele 1.145.000 seere.

‘Juleønsket’ er instrueret af Carsten Myllerup og produceret af Cosmo Film, der også stod bag Jesus og Josefine på TV 2 i 2003. Og faktisk klarede ‘Juleønsket’ sig en anelse bedre end kult-julekalenderen fra 2003. 1.015.000 fulgte hver aften med i eventyret om ‘Jesus og Josefine’ – ca. 40.000 færre end ‘Juleønsket’.

Absalons Hemmelighed  •  Foto: Mike Kolöffel, DR

Absalon har aldrig været et seerhit

Sammenlignet med ‘Pagten’, ‘Julestjerner’ og ‘Tidsrejsen’ har ‘Absalons Hemmelighed’ aldrig været den store seermagnet for DR.

Da julekalenderen havde premiere i 2006 fulgte 784.000 seere i gennemsnit med hver aften. Det var på daværende tidspunkt flotte seertal til en DR-julekalender, der i modsætning til TV 2, kun én gang siden seertalsmålingerne begyndte i 1992 havde rundet millionen.

Året forinden havde ‘Bamses Julerejse’ samlet 500.000 seere i snit, og to år forinden havde ‘Jul på Kronborg’ samlet 466.000 seere i snit.

På TV 2 kunne genudsendelsen af ‘Alletiders Nisse’ med Pyrus samme år dog samle hele 892.000 seere – over 100.000 flere end den nyproducerede ‘Absalons Hemmelighed’.

Absalons Hemmelighed  •  Foto: Mike Kolöffel, DR

Tredje gang blev ikke lykkens gang

Da ‘Absalons Hemmelighed’ blev genudsendt i 2010 var det igen overfor en gammel Pyrus-julekalender på TV 2, og her tabte DR endnu engang julekalenderkampen. Kun 567.000 seere fulgte dengang med i Cecilie og Huberts eventyr på DR 1 – mod 976.000 seere på TV 2.

Derfor var det et sats for DR at lade ‘Absalons Hemmelighed’ prøve den berømte tredjegangslykke her i 2015, og det blev desværre heller ikke denne gang til en stor succes.

Julekalenderen har i gennemsnit haft 665.000 seere hver aften, hvilket er bedre end i 2010, men dog en del lavere end da ‘Pagten’ blev genudsendt i 2013 med 859.000 seere i snit, og da ‘Nissebanden i Grønland’ blev genudsendt i 2011 med 830.000 seere i snit.

Nissebanden  •  Foto: Valdemar Vedel, DR

Comeback til Nissebanden

For første gang siden 2001 blev den første julekalender i serien om Nissebanden i år genudsendt på DR Ramasjang. 162.000 seere har i gennemsnit fulgt dén.

Det er en smule bedre end sidste års genudsendelse af ‘Jullerup Færgeby’, der i gennemsnit samlede ca. 115.000 seere, og genudsendelsen af ‘Jul på Slottet’ for to år siden, der opnåede ca. 125.000 seere.

Vi er selvfølgelig ikke i nærheden af seertallene for genudsendelsen af ‘Nissebanden’ på DR 1 i 2001, hvor 610.000 seere i gennemsnit kiggede med hver aften. Men det var heller på nogen måde forventeligt, da julekalenderen dengang blev sendt på DR’s hovedkanal som årets eneste DR-julekalender for børn.

 

Bubbers Juleshow  •  Foto: Johannes Majgaard Nielsen, DR

Bubber og madklub

På DR Ultra har ‘Bubbers Juleshow’ i gennemsnit ligget omkring de 41.000 seere, mens den svenske julekalender ‘Piratskatten’ i gennemsnit har ligget omkring de 29.000 seere.

DR 2’s adventskalender for voksne ‘Mens vi presser citronen’ har i gennemsnit haft 151.000 seere hver søndag.

Seertal

Juleønsket TV 2 1.080.000
Absalons Hemmelighed DR 1 665.000
Nissebanden DR Ramasjang 162.000
Mens vi presser citronen DR 2 151.000
JULTRA – Bubbers Juleshow DR Ultra 41.000
Piratskatten DR Ultra 29.000

De mest sete julekalendere siden 1992

DR TV 2
1. Nissebanden i Grønland (1993)
1.136.000 seere
Andersens Julehemmelighed (1993)
1.650.000 seere
2. Julestjerner (2012)
1.081.000 seere
Alletiders Jul (1994)
1.383.000 seere
3. Tidsrejsen (2014)
1.020.000 seere
Alletiders Nisse (1995)
1.344.000 seere
4. Jul i Gammelby (1994)
891.000 seere
Skibet i Skilteskoven (1992)
1.313.000 seere
5. Pagten (2013)
859.000 seere
Brødrene Mortensens Jul (1998)
1.267.000 seere
6. Nissebanden (1992)
851.000 seere
Krummernes Jul (1996)
1.265.000 seere
7. Nissebanden i Grønland (2011)
830.000 seere
Jul i Valhal (2005)
1.232.000 seere
8. Nissernes Ø (2008)
828.000 seere
Pyrus i Alletiders Eventyr (2000)
1.207.000 seere
9. Pagten (2009)
815.000 seere
The Julekalender (1994)
1.184.000 seere
10. Jul på Slottet (1998)
792.000 seere
Ludvig og Julemanden (2011)
1.186.000 seere

Kilde: Gallup Tv-meter, DR Medieforskning, TV 2 Kommunikation