Seertal: Juleønsket blev årets julehit

Foto: Ian Hansen, TV 2

Over en million danskere har hver aften i december siddet klistret til skærmen, for at følge med i Julie, Willy og alle englenes kamp mod dæmonen Baalios på TV 2.

‘Juleønsket’ blev dermed det store hit på dansk tv i julen 2015. Genudsendelsen af ‘Absalons Hemmelighed’ på DR 1 samlede nemlig ‘kun’ ca. 650.000 seere hver aften, hvilket dog er væsentligt bedre, end da julekalenderen senest blev genudsendt i 2010.

Juleønsket blev en seermagnet

1.080.000 seere har i gennemsnit fulgt med i TV 2’s nye julekalender ‘Juleønsket’ i dagene den 1. til 23. december. En julekalender, der har været støvsuget for nisser og julemænd, men i stedet har handlet om engle og dæmoner.

Seertallene er væsentligt højere, end da TV 2 sidste år genudsendte Pyrus-julekalenderen ‘Alletiders Julemand’, der dog også stammede helt tilbage fra 1997. Her fulgte i gennemsnit ca. 760.000 seere med hver aften.

Juleønsket  •  Foto: Ian Hansen, TV 2

‘Juleønsket’ slår dog ikke nogle rekorder. Seertallet er på samme niveau som øTvillingerne og Julemanden’, der var TV 2’s nye julekalender i 2013, og som hver aften kunne samle ca. 1.040.000 seere. I 2011 kunne ‘Ludvig og Julemanden’ dog samle hele 1.145.000 seere.

‘Juleønsket’ er instrueret af Carsten Myllerup og produceret af Cosmo Film, der også stod bag Jesus og Josefine på TV 2 i 2003. Og faktisk klarede ‘Juleønsket’ sig en anelse bedre end kult-julekalenderen fra 2003. 1.015.000 fulgte hver aften med i eventyret om ‘Jesus og Josefine’ – ca. 40.000 færre end ‘Juleønsket’.

Absalons Hemmelighed  •  Foto: Mike Kolöffel, DR

Absalon har aldrig været et seerhit

Sammenlignet med ‘Pagten’, ‘Julestjerner’ og ‘Tidsrejsen’ har ‘Absalons Hemmelighed’ aldrig været den store seermagnet for DR.

Da julekalenderen havde premiere i 2006 fulgte 784.000 seere i gennemsnit med hver aften. Det var på daværende tidspunkt flotte seertal til en DR-julekalender, der i modsætning til TV 2, kun én gang siden seertalsmålingerne begyndte i 1992 havde rundet millionen.

Året forinden havde ‘Bamses Julerejse’ samlet 500.000 seere i snit, og to år forinden havde ‘Jul på Kronborg’ samlet 466.000 seere i snit.

På TV 2 kunne genudsendelsen af ‘Alletiders Nisse’ med Pyrus samme år dog samle hele 892.000 seere – over 100.000 flere end den nyproducerede ‘Absalons Hemmelighed’.

Absalons Hemmelighed  •  Foto: Mike Kolöffel, DR

Tredje gang blev ikke lykkens gang

Da ‘Absalons Hemmelighed’ blev genudsendt i 2010 var det igen overfor en gammel Pyrus-julekalender på TV 2, og her tabte DR endnu engang julekalenderkampen. Kun 567.000 seere fulgte dengang med i Cecilie og Huberts eventyr på DR 1 – mod 976.000 seere på TV 2.

Derfor var det et sats for DR at lade ‘Absalons Hemmelighed’ prøve den berømte tredjegangslykke her i 2015, og det blev desværre heller ikke denne gang til en stor succes.

Julekalenderen har i gennemsnit haft 665.000 seere hver aften, hvilket er bedre end i 2010, men dog en del lavere end da ‘Pagten’ blev genudsendt i 2013 med 859.000 seere i snit, og da ‘Nissebanden i Grønland’ blev genudsendt i 2011 med 830.000 seere i snit.

Nissebanden  •  Foto: Valdemar Vedel, DR

Comeback til Nissebanden

For første gang siden 2001 blev den første julekalender i serien om Nissebanden i år genudsendt på DR Ramasjang. 162.000 seere har i gennemsnit fulgt dén.

Det er en smule bedre end sidste års genudsendelse af ‘Jullerup Færgeby’, der i gennemsnit samlede ca. 115.000 seere, og genudsendelsen af ‘Jul på Slottet’ for to år siden, der opnåede ca. 125.000 seere.

Vi er selvfølgelig ikke i nærheden af seertallene for genudsendelsen af ‘Nissebanden’ på DR 1 i 2001, hvor 610.000 seere i gennemsnit kiggede med hver aften. Men det var heller på nogen måde forventeligt, da julekalenderen dengang blev sendt på DR’s hovedkanal som årets eneste DR-julekalender for børn.

Bubbers Juleshow  •  Foto: Johannes Majgaard Nielsen, DR

Bubber og madklub

På DR Ultra har ‘Bubbers Juleshow’ i gennemsnit ligget omkring de 41.000 seere, mens den svenske julekalender ‘Piratskatten’ i gennemsnit har ligget omkring de 29.000 seere.

DR 2’s adventskalender for voksne ‘Mens vi presser citronen’ har i gennemsnit haft 151.000 seere hver søndag.

Seertal

JuleønsketTV 21.080.000
Absalons HemmelighedDR 1665.000
NissebandenDR Ramasjang162.000
Mens vi presser citronenDR 2151.000
JULTRA: Bubbers JuleshowDR Ultra41.000
PiratskattenDR Ultra29.000

De mest sete julekalendere siden 1992

DRTV 2
1.Nissebanden i Grønland (1993)
1.136.000 seere
Andersens Julehemmelighed (1993)
1.650.000 seere
2.Julestjerner (2012)
1.081.000 seere
Alletiders Jul (1994)
1.383.000 seere
3.Tidsrejsen (2014)
1.020.000 seere
Alletiders Nisse (1995)
1.344.000 seere
4.Jul i Gammelby (1994)
891.000 seere
Skibet i Skilteskoven (1992)
1.313.000 seere
5.Pagten (2013)
859.000 seere
Brødrene Mortensens Jul (1998)
1.267.000 seere
6.Nissebanden (1992)
851.000 seere
Krummernes Jul (1996)
1.265.000 seere
7.Nissebanden i Grønland (2011)
830.000 seere
Jul i Valhal (2005)
1.232.000 seere
8.Nissernes Ø (2008)
828.000 seere
Pyrus i Alletiders Eventyr (2000)
1.207.000 seere
9. Pagten (2009)
815.000 seere
The Julekalender (1994)
1.184.000 seere
10.Jul på Slottet (1998)
792.000 seere
Ludvig og Julemanden (2011)
1.186.000 seere

Kilde: Gallup Tv-meter, DR Medieforskning, TV 2 Kommunikation

Søg