Seertal: Juleønsket blev årets julehit
 
 
21. december 2015     Tekst: Svend-Vilhelm Mikkelsen     Foto: Ian Hansen, TV 2
 

Over en million danskere har hver aften i december siddet klistret til skærmen, for at følge med i Julie, Willy og alle englenes kamp mod dæmonen Baalios på TV 2.

"Juleønsket" blev dermed det store hit på dansk tv i julen 2015. Genudsendelsen af Absalons Hemmelighed på DR 1 samlede nemlig "kun" ca. 650.000 seere hver aften, hvilket dog er væsentligt bedre, end da julekalenderen seneste blev genudsendt i 2010.

Juleønsket blev en seermagnet

1.058.000 seere har i gennemsnit fulgt med i TV 2's nye julekalender "Juleønsket" i dagene den 1. til 20. december. En julekalender, der har været støvsuget for nisser og julemænd, men i stedet har handlet om engle og dæmoner.

Seertallene er væsentligt højere, end da TV 2 sidste år genudsendte Pyrus-julekalenderen "Alletiders Julemand", der dog også stammede helt tilbage fra 1997. Her fulgte i gennemsnit ca. 760.000 seere med hver aften.

Juleønsket     Foto: Ian Hansen, TV 2

Ikke højdespringer

Juleønsket slår dog ikke nogle rekorder. Seertallene er på samme niveau som Tvillingerne og Julemanden, der var TV 2's nye julekalender i 2013, og som hver aften kunne samle ca. 1.040.000 seere. I 2011 kunne Ludvig og Julemanden dog samle hele 1.145.000 seere.

Juleønsket er instrueret af Carsten Myllerup og produceret af Cosmo Film, der også stod bag Jesus og Josefine på TV 2 i 2003. Og faktisk ser det ud til, at Juleønsket kommer til at klare sig en anelse bedre end kult-julekalenderen fra 2003. 1.015.000 fulgte hver aften med i eventyret om Jesus og Josefine - ca. 40.000 færre end Juleønsket.

Absalons Hemmelighed     Foto: Mike Kolöffel, DR

Absalon har aldrig været et seerhit

Sammenlignet med Pagten, Julestjerner og Tidsrejsen har Absalons Hemmelighed aldrig været den store seermagnet for DR.

Da julekalenderen havde premiere i 2006 fulgte 784.000 seere i gennemsnit med hver aften. Det var på daværende tidspunkt flotte seertal til en DR-julekalender, der i modsætning til TV 2, kun én gang siden seertalsmålingerne begyndte i 1992 havde rundet millionen.

Året forinden havde Bamses Julerejse samlet 500.000 seere i snit, og to år forinden havde Jul på Kronborg samlet 466.000 seere i snit.

På TV 2 kunne genudsendelsen af Alletiders Nisse med Pyrus samme år dog samle hele 892.000 seere - over 100.000 flere end den nyproducerede Absalons Hemmelighed.

Absalons Hemmelighed     Foto: Mike Kolöffel, DR

Tredje gang blev ikke lykkens gang

Da Absalons Hemmelighed blev genudsendt i 2010 var det igen overfor en gammel Pyrus-julekalender på TV 2, og her tabte DR endnu engang julekalenderkampen. Kun 567.000 seere fulgte dengang med i Cecilie og Huberts eventyr på DR 1 - mod 976.000 seere på TV 2.

Derfor var det et sats for DR at lade Absalons Hemmelighed prøve den berømte tredjegangslykke her i 2015, og det blev desværre heller ikke denne gang til en stor succes.

Julekalenderen har i gennemsnit haft 659.000 seere hver aften, hvilket er bedre end i 2010, men dog en del lavere end da Pagten blev genudsendt i 2013 med 859.000 seere i snit, og da Nissebanden i Grønland blev genudsendt i 2011 med 830.000 seere i snit.

Nissebanden     Foto: Valdemar Vedel, DR

Comeback til Nissebanden

For første gang siden 2001 blev den første julekalender i serien om Nissebanden i år genudsendt på DR Ramasjang. 172.000 seere har i gennemsnit fulgt dén.

Det er en smule bedre end sidste års genudsendelse af Jullerup Færgeby, der i gennemsnit samlede ca. 115.000 seere, og genudsendelsen af Jul på Slottet for to år siden, der opnåede ca. 125.000 seere.

Vi er selvfølgelig ikke i nærheden af seertallene for genudsendelsen af Nissebanden på DR 1 i 2001, hvor 610.000 seere i gennemsnit kiggede med hver aften. Men det var heller på nogen måde forventeligt, da julekalenderen dengang blev sendt på DR's hovedkanal som årets eneste DR-julekalender for børn.

JULTRA - Bubbers Juleshow     Foto: Johannes Majgaard Nielsen, DR

Bubber og madklub

På DR Ultra har "Bubbers Juleshow" i gennemsnit ligget omkring de 40.000 seere, mens den svenske julekalender "Piratskatten" i gennemsnit har ligget omkring de 30.000 seere.

DR 2's adventskalender for voksne "Mens vi presser citronen" har i gennemsnit haft 170.000 seere hver søndag.

Mens vi presser citronen     Foto: Anne Mie Dreves, DR

Seertal

 

Juleønsket

TV 2

Klokken 20.00

1.058.000

 
 

Absalons Hemmelighed

DR 1

Klokken 19.30

659.000

 
 

Nissebanden

DR Ramasjang

Klokken 17.00

172.000

 
 

Mens vi presser citronen

DR 2

Klokken 22.00

170.000

 
 

JULTRA - Bubbers Juleshow

DR Ultra

Klokken 19.55

40.000

 
 

Piratskatten

DR Ultra

Klokken 19.00

30.000

 

De mest sete julekalendere siden 1992

 

 

DR

 

 

TV 2

 

 

   

 

 

1.

 

Nissebanden i Grønland (1993)
1.136.000 seere

1.

 

Andersens Julehemmelighed (1993)
1.650.000 seere

           

2.

 

Julestjerner (2012)
1.081.000 seere

2.

 

Alletiders Jul (1994)
1.383.000 seere

           

3.

 

Tidsrejsen (2014)
1.020.000 seere

3.

 

Alletiders Nisse (1995)
1.344.000 seere

           

4.

 

Jul i Gammelby (1994)
891.000 seere

4.

 

Skibet i Skilteskoven (1992)
1.313.000 seere

           

5.

 

Pagten (2013)
859.000 seere

5.

 

Brødrene Mortensens Jul (1998)
1.267.000 seere

           

6.

 

Nissebanden (1992)
851.000 seere

6.

 

Krummernes Jul (1996)
1.265.000 seere

           

7.

 

Nissebanden i Grønland (2011)
830.000 seere

7.

 

Jul i Valhal (2005)
1.232.000 seere

           

8.

 

Nissernes Ø (2008)
828.000 seere

8.

 

Pyrus i Alletiders Eventyr (2000)
1.207.000 seere

           

9.

 

Pagten (2009)
815.000 seere

9.

 

The Julekalender (1994)
1.184.000 seere

           

10.

 

Jul på Slottet (1998)
792.000 seere

10.

 

Ludvig og Julemanden (2011)
1.145.000 seere

Kilde: Gallup TV-Meter, DR Medieforskning, TV 2 Kommunikation

 
Læs også

Gallapremiere på Juleønsket
Rasmus Seebach bag musikken til Juleønsket
DR 1 genudsender Absalons Hemmelighed
Nissebanden på DR Ramasjang
Adventskalender for voksne på DR 2