Dronningens julemærker er i handlen
 

28. oktober 2015  •  Tekst: Svend-Vilhelm Mikkelsen  •  Foto: Henrik Petit

Dronning Margrethe havde sin egen barndom i tankerne, da hun med papirklip, tegning og akvarel lavede årets julemærker. Det fortalte hun onsdag på Københavns Rådhus, da de traditionsrige mærker blev afsløret.

Det er den gamle børnesang ”Hvilket postbud, en due”, som Dronningen selv husker fra sin barndom, der har været inspiration til Julemærket 2015.

Et ark fyldt med duer, der alle er på vej med en kærlig hilsen mellem to mennesker. Og selvfølgelig med børn på arket, som sender eller modtager en hilsen, alt efter øjnene der ser.

Julemærkerne blev præsenteret sammen med Kronprinsesse Mary, der er protektor for Julemærkefonden.

Julemærket 2015  •  Illustration: H.K.H. Dronning Margrethe

Rutineret julemærkekunstner

Det er ikke første gang, at Dronningen tegner årets julemærker. I 1970, da hun stadig var kronprinsesse, lavede hun første gang et julemærke, og igen i 2003, da julemærke nr. 100 skulle laves, var det hende, der var kunstneren.

Dronningen har også selv været portrætteret på Julemærket - som lille pige i 1942 og i 1972 i anledning af tronskiftet.

Manden bag mærket fylder rundt

Dronning Margrethe har sagt ja til at lave årets julemærker, fordi det i år er 150 år siden, at manden der opfandt mærket, Einer Holbøll, blev født.

Idéen til Julemærket fik Einar Holbøll i 1903, hvor han, som postekspedient på Købmagergades Postkontor, stod og svedte over de mange julebreve, som folk sendte til hinanden. Hvis hvert julebrev kunne støtte et godt formål, hvad kunne det så ikke blive til?

I december 1904 var det første Julemærke på gaden, og siden er der hvert år udgivet et Julemærke til gavn for børn i Danmark. I år er det nummer 112.

Et lille mærke med stor betydning

Salget af julemærkerne går til at støtte de fire danske Julemærkehjem i Hobro, Kollund, Skælskør og Ølsted. Hver år får 750 ensomme, isolerede eller overvægtige børn ophold på et julemærkehjem, der hjælper dem til et bedre liv.

Tidligere kunne Julemærkehjemmene alene drives for indtægterne fra salg af Julemærket, men sådan er det ikke længere i dag, hvor der bliver sendt færre breve. I dag udgør indtægterne fra salg af Julemærket under halvdelen af omkostningerne Julemærkehjemmene.