Seertal: Tidsrejsen blev årets julehit

Foto: Tine Harden, DR

Over en million seere har hver aften fulgt med i Sofie og Dixies rejse rundt i forskellige tidsaldre på DR 1. Dermed blev ‘Tidsrejsen’ det store julehit i 2014, hvor Pyrus for første gang nogensinde må se sig henvist til andenpladsen i kampen om julekalenderseerne.

Tredje mest sete DR-julekalender

Med 1.020.000 seere i snit er ‘Tidsrejsen’ den tredje mest sete på DR 1, siden man begyndte at måle seertal i begyndelsen af 1990’erne.

Julekalenderen bliver kun maginalt overgået af ‘Julestjerner’ fra 2012, der i gennemsnit havde 1.081.000 seere, og så er der et stort spring op til genudsendelsen af ‘Nissebanden i Grønland’ i 1993, der i gennemsnit samlede 1.136.000 seere.

Foto: Tine Harden, DR

Men meget tyder på, at DR’s julekalendere så småt er begyndt at få et lige så godt tag i danskerne som TV 2’s julekalendere, der ellers var de suverænt mest populære i 90’erne og 00’erne. Sidste år havde ‘Tvillingerne og Julemanden’ i gennemsnit 1.041.000 seere.

Pyrus taber julekalenderkampen

Pyrus har i flere årtier været TV 2’s guldæg, og alle de gange den populære nisse har indtaget skærmen i december, er TV 2 endt med at vinde kampen om decemberseerne. For eksempel slog genudsendelsen af ‘Alletiders Nisse’ i 2006 den helt nye ‘Absalons Hemmelighed’ på DR 1.

Foto: Søren Hartvig, TV 2

Men sådan gik det ikke i år. 767.000 seere har i gennemsnit fulgt med i genudsendelsen af ‘Alletiders Julemand’ fra 1997. Da Pyrus senest indtog skærmen i 2010 med genudsendelsen af ‘Alletiders Eventyr’ fulgte 970.000 seere med hver aften.

Faktisk er ‘Alletiders Julemand’ også den af de fire Pyrus-julekalendere, der historisk set har klaret sig dårligst. Ved premieren i 1997 havde julekalenderen i gennemsnit “kun” lige omkring en million seere. ‘Alletiders Jul’ og ‘Alletiders Nisse’ havde 1,3 millioner seere til deres premierer, og ‘Pyrus i Alletiders Eventyr’ havde 1,2 millioner seere.

Foto: Helge Jensen, DR

Over 100.000 seere til Jullerup Færgeby

På DR Ramasjang har 108.000 seere i gennemsnit fulgt med i genudsendelsen af dukkeklassikeren ‘Jullerup Færgeby’ fra 1974. Sidste år fulgte 124.000 seere i gennemsnit med i genudsendelsen af ‘Jul på Slottet’.

Den nye julekalender på DR Ultra med Sofie Linde og Bubber har i gennemsnit haft 54.000 seere, mens genudsendelsen af ‘Yallahrup Færgeby’ fra 2007 på DR 2 i gennemsnit har haft 50.000 seere.

Seertal

Tidsrejsen DR 1 1.020.000
Alletiders Julemand TV 2 767.000
Jullerup Færgeby DR Ramasjang 108.000
Sebastians Jul DR Ramasjang 87.000
JULTRA: Sofie og Bubber Jul DR Ultra 54.000
Yallahrup Færgeby DR 2 50.000

De mest sete julekalendere siden 1992

DR TV 2
1. Nissebanden i Grønland (1993)
1.136.000 seere
Andersens Julehemmelighed (1993)
1.650.000 seere
2. Julestjerner (2012)
1.081.000 seere
Alletiders Jul (1994)
1.383.000 seere
3. Tidsrejsen (2014)
1.020.000 seere
Alletiders Nisse (1995)
1.344.000 seere
4. Jul i Gammelby (1994)
891.000 seere
Skibet i Skilteskoven (1992)
1.313.000 seere
5. Pagten (2013)
859.000 seere
Brødrene Mortensens Jul (1998)
1.267.000 seere
6. Nissebanden (1992)
851.000 seere
Krummernes Jul (1996)
1.265.000 seere
7. Nissebanden i Grønland (2011)
830.000 seere
Jul i Valhal (2005)
1.232.000 seere
8. Nissernes Ø (2008)
828.000 seere
Pyrus i Alletiders Eventyr (2000)
1.207.000 seere
9. Pagten (2009)
815.000 seere
The Julekalender (1994)
1.184.000 seere
10. Jul på Slottet (1998)
792.000 seere
Ludvig og Julemanden (2011)
1.186.000 seere

Kilde: Gallup Tv-meter, DR Medieforskning, TV 2 Kommunikation