Seertal: Ludvig og Julemanden var et hit

Foto: Per Arnesen, TV 2

1,1 millioner danskere følger hver aften med i ‘Ludvig og Julemanden’ på TV 2. Det er de højeste seertal TV 2 har haft til en familiejulekalender i seks år.

Dermed vinder TV 2 overlegent årets julekalenderkrig, selvom ‘Nissebanden i Grønland’ på DR 1 også har haft flotte seertal.

Lars Hjortshøj tiltrækker seere

Når Lars Hjortshøj folder sig ud som julemanden på Børglum Kloster, sidder 1.145.000 seere hver aften klistret til skærmen. Ikke siden 2005, hvor TV 2 sendte ‘Jul i Valhal’, har der været så mange seere til en julekalender på dansk tv. Dengang fulgte 1.158.000 seere med hver aften.

Dermed har det været en stor succes for TV 2, at producere en helt ny julekalender. Normalt er seertallene også væsentligt højere de år, hvor der bliver sendt en nyproduceret julekalender, frem for de år, hvor årets julekalender er en genudsendelse.

I 2003, hvor TV 2 første gang sendte ‘Jesus og Josefine’, fulgte 1.036.000 hver aften med. I 2008, da TV 2 sendte ‘Mikkel og Guldkortet’, var der 1.038.000 danskere der så med hver aften.

Sidste år, hvor TV 2 genudsendte den 10 år gamle julekalender ‘Pyrus i Alletiders Eventyr’, fulgte 976.000 seere med.

Nissebanden i Grønland  •  Foto: Preben Trunshøj, DR

Nissebanden holder stadig

Mens TV 2 i år har en helt ny julekalender på programmet, så er årets julekalender på DR 1 en genudsendelse af en 22 år gammel traver – ‘Nissebanden i Grønland’ fra 1989. Kun én gang tidligere har DR 1 vovet, at genudsende en julekalender, der er SÅ gammel. Det var i 1997, hvor årets julekalender var en genudsendelse af den 23 år gamle ‘Jullerup Færgeby’.

Men selvom der var grund til at tro, at ‘Nissebanden i Grønland’ kunne give DR 1 en ordentlig seertals-lussing, så har julekalenderen klaret sig flot. 830.000 seere har hver aften fulgt Lunte og de andre nissers eventyr i Grønland. Sidste år fulgte kun 576.000 seere med i ‘Absalon Hemmelighed’.

Sidste gang ‘Nissebanden i Grønland’ blev genudsendt var i 2002. Dengang fulgte ca. 650.000 seere serien hver aften. De lavere seertal dengang skyldes hovedsageligt, at julekalenderen blev sendt klokken 18.00 om aftenen – udenfor “den bedste sendetid”. I år er sendetidspunktet rykket til klokken 19.30.

The Julekalender  •  Foto: Steen Linde, TV 2

20 år med De Nattergale

Selvom ‘The Julekalender’ fra 1991 i år bliver sendt for sjette gang, så tiltrækker De Nattergale stadig fine seertal. I år har 444.000 seere i gennemsnit fulgt julekalenderen, hvilket er højere end sidste år, hvor seertallene i gennemsnit var 316.000.

Ved genudsendelsen i 2001 lå seertallene dog omkring 1 million hver aften, så julekalenderen har tabt en smule interesse over de seneste 10 år.

‘The Julekalende’r har haft skiftende sendetider, og dermed også varierende seertal. Den 3. december blev julekalenderen sendt lige efter det populære talentshow Voice – Danmarks største stemme, og her så 779.000 seere aftenens afsnit. Dagen efter blev afsnittet sendt senere på aftenen efter krimiserien Blue Bloods, og her fulgte kun 120.000 seere med.

Hjælp, det er jul!  •  Foto: Agnete Schlichtkrull, DR

Knas med parforholdet

Årets satirejulekalender på DR 2 – ‘Hjælp, det er jul!’ – er i gennemsnit blevet fulgt af 162.000 seere, mens den svenske julekalender ‘Hotel Krølle på Halen’, der er blevet sendt hver aften på DR Ramasjang, i gennemsnit har haft 81.000 seere.

Sidste års julekalender på DR Ramasjang – ‘Jul i Svinget’ – havde i gennemsnit 96.000 seere.

Hotel Krølle på Halen  •  Foto: Svensk Filmindustri

Seertal

Ludvig og Julemanden TV 2 1.145.000
Nissebanden i Grønland DR 1 830.000
The Julekalender TV 2 444.000
Hjælp, det er jul! DR 2 162.000
Hotel Krølle på Halen DR Ramasjang 81.000

De mest sete julekalendere siden 1992

DR TV 2
1. Nissebanden i Grønland (1993)
1.136.000 seere
Andersens Julehemmelighed (1993)
1.650.000 seere
2. Jul i Gammelby (1994)
891.000 seere
Alletiders Jul (1994)
1.383.000 seere
3. Nissebanden (1992)
851.000 seere
Alletiders Nisse (1995)
1.344.000 seere
4. Nissebanden i Grønland (2011)
830.000 seere
Skibet i Skilteskoven (1992)
1.313.000 seere
5. Nissernes Ø (2008)
828.000 seere
Brødrene Mortensens Jul (1998)
1.267.000 seere
6. Pagten (2009)
815.000 seere
Krummernes Jul (1996)
1.265.000 seere
7. Jul på Slottet (1998)
792.000 seere
Jul i Valhal (2005)
1.232.000 seere
8. Hallo, det er jul! (1995)
790.000 seere
Pyrus i Alletiders Eventyr (2000)
1.207.000 seere
9. Nissernes Ø (2003)
787.000 seere
The Julekalender (1994)
1.184.000 seere
10. Absalons Hemmelighed (2006)
784.000 seere
Ludvig og Julemanden (2011)
1.186.000 seere

Kilde: Gallup Tv-meter, DR Medieforskning, TV 2 Kommunikation