Det er en udbredt opfattelse, at julemandens rød-hvide påklædning er opfundet af sodavandsproducenten Coca-Cola. Det er ikke helt korrekt, da julemanden også optrådte i en rød-hvid dragt før Coca-Cola begyndte at bruge ham i deres reklamer.

Sikkert er det dog, at Coca-Cola’s massive markedsføring i sammenhæng med andre amerikanske medier, har gjort den rød-hvide dragt til julemandens eneste “rigtige” påklædning.

Julemanden skulle få børn til at drikke cola

The Coca-Cola Company begyndte at bruge julemanden i deres reklamer i 1931. Ligesom konkurrenten Pepsi Cola blev Coca-Cola dengang solgt som en slags vidundermedicin med mirakuløse virkninger mod maveonde.

Med tiden blev cola en mere almen udbredt læskedrik, og selskabets bestyrelse besluttede, at man også ville prøve at få børn til at drikke cola. Som led i markedsføringen blev reklamemanden Haddon Sundblom sat til at udforme en børnevenlig cola-drikkende julemand i firmaets farver.

Haddon Sundblom lod julemanden beholde det lange skæg, nissehuen og den store pelskåbe, sådan som han tidligere var blevet fremstillet adskillelige gange. Men han farvede disse Coca-Cola røde, og gav dem Coca-Cola hvide pelskanter. Det var den pensionerede sælger Lou Prentice, der stod model for Haddon Sundblom.

Før Haddon Sundblom, blev julemanden fremstillet på mange forskellige måder. Til tider var han en dværg, til tider var han kæmpestor, og der var tider, hvor han ikke var speciel munter. Han delte bare gaver ud til børn, fordi det var hans pligt. Men Coca-Cola-julemanden var nærmest et medlem af familien – en hyggelig legeonkel.

Coca-Cola’s julemand bliver standard

Haddon Sundbloms julemand har markedsført Coca-Cola siden julen 1931. I næsten 35 år brugte Coca-Cola hans originale tegninger i sin markedsføring. Efterfølgende blev julemanden også en levende figur, der optrådte i firmaets biograf- og tv-reklamer.

Med den stigende amerikanske indflydelse verden over, især efter Anden Verdenskrig, blev hele kloden langsomt udsat for Coca-Colas reklamer, som samtidig blev en markedsføring af den amerikanske julemand: Santa Claus.